Wie zijn wij?

Scouting Christiaan de Wet is onderdeel van Scouting Nederland, de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland. Elke week op vrijdag en zaterdag heeft Scouting Christiaan de Wet voor iedereen vanaf 5 jaar een actief en uitdagend programma.

Onze groep is in 1946 opgericht en sindsdien niet uit Ouderkerk aan den IJssel weg te denken. We zijn gevestigd in clubhuis de Shelter aan de Sportlaan.

Clubhuis de Shelter

Ons unieke clubhuis de Shelter is te vinden aan de Sportlaan in Ouderkerk aan den IJssel. Het gebouw is uit duizenden te herkennen aan de karakteristieke vorm van het dak.

Het gebouw biedt plaats aan al onze speltakken en is uitgerust met modern sanitair. Achter het clubhuis ligt een groot grasveld met daarop een speelhuis, een kampvuurkuil en een klimtoren.

N.B. Ons clubhuis is niet te huren.

Klimtoren

We beschikken bij Scouting Christiaan de Wet over een bijna tien meter hoge klimtoren. Durf jij helemaal naar boven te klimmen?

Bij het klimmen nemen we uiteraard de grootste zorg in acht. Iedereen die jeugdleden begeleidt bij het klimmen heeft een cursus gevolgd en wordt regelmatig bijgeschoold. Verder wordt de klimwand periodiek gekeurd door een erkend bedrijf.

Groepsactiviteiten

Als je te oud wordt voor je speltak vlieg je over naar de volgende speltak. Dat gebeurt tijdens het overvliegen. Meestal spelen we eerst een spel met elkaar, waarna de overvliegers op een avontuurlijke manier naar hun volgende speltak overvliegen.
De nieuwjaarsinstuif is een jaarlijks nieuwjaarsfeestje voor alle leden van Scouting Christiaan de Wet. Het clubhuis wordt aangekleed in een thema en aan het einde van de avond wordt het nieuwe jaar ingeluid met een gezellige disco.
Robert Baden-Powell is de oprichter van Scouting. Op zijn verjaardag organiseren we om het jaar een gezamenlijke opkomst (Baden-Powelldag). Het jaar daarop vieren we Sint-Jorisdag. De legende van Sint Joris staat sinds zijn dood in verbinding met Scouting. Op de zaterdag na Sint Joris zijn sterfdag (23 april) herhalen we de belofte. Met deze belofte herhalen we de dingen die we tijdens onze installatie hebben beloofd te doen. Zoals ons houden aan de padvinderswet bijvoorbeeld.

Overige activiteiten

Een activiteit die we jaarlijks met de hele groep ondernemen maar niet zelf organiseren is de Duinenmars. De Duinenmars wordt georganiseerd in de duinen van Den Haag. We vertrekken met twee bussen vol scouts om 5, 10 of 15 kilometer te gaan wandelen, en keren ’s middags weer terug met een medaille of nummertje op zak.

De bevers en welpen van onze groep nemen elk jaar deel aan respectievelijk de Bever-Doe-Dag en de Jungledag. Op die dag komen alle groepen uit de regio bij elkaar om een leuke, uitdagende en leerzame dag met elkaar te beleven.

Verder verlenen wij jaarlijks onze medewerking aan de Dodenherdenking in Ouderkerk aan den IJssel.

VOG en vertrouwenspersonen

Wij willen een veilige omgeving bieden voor onze (jeugd)leden. Al onze leidinggevenden hebben een geldig VOG, daarnaast hebben we twee vertrouwenspersonen. Klik hier voor meer informatie over de VOG of over waarvoor je terecht kunt bij onze vertrouwenspersonen.

Wil je contact met iemand van Scouting Ouderkerk per e-mail, vul dan onderstaand formulier in. We reageren altijd zo snel mogelijk! Je mag ook rechtstreeks een mail sturen naar info@scoutingouderkerk.nl.

Telefoon

Telefonisch zijn we bereikbaar op vrijdag (19:00-22:00) en op zaterdag (10:00-18:00) via 0180-682932.

Voor algemene vragen over verenigingszaken kun je mailen met de secretaris via secretaris@scoutingouderkerk.nl.

In geval van dringende calamiteiten over het terrein of het gebouw kun je contact opnemen met de beheerder via 06-50876689.

Scouting Ouderkerk is te vinden aan de Sportlaan in Ouderkerk aan den IJssel.

Clubhuis de Shelter
Sportlaan 1